Äänestystulokset
HELSINKI DESIGN WEEK
11–13.9.2020
Hiljattain remontoidulla ja uudelleen avatulla Olympiastadionilla järjestetyn Helsinki Design Week 2020 -päänäyttelyn kävijät saivat mahdollisuuden osallistua interaktiiviseen Value Shop -teokseen. Kolmen näyttelypäivän aikana lähes 400 henkilöä tai ryhmää antoi melkein 3 700 ääntä liittyen erilaisiin ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin. Monet näyttelyssä vierailleet tutustuivat teokseen katsellen ja keskustellen käyttämättä varsinaista ääniä rekisteröivää äänestussovellusta. Äänestäneistä kukin kävijä äänesti keskimäärin noin yhdeksää aihetta – tosin yksi innokas kävijä äänesti kaikkia esillä olleita aiheita.
Näyttelyn kävijät saattoivat äänestää verkkosovelluksemme kautta omaa älypuhelintaan käyttäen. Äänestys tapahtui skannaamalla tuotteen etikettiin painettu yksilöllinen QR-koodi – ikäänkuin ostoprosessia imitoiden. Anonyymisti annetut äänet koottiin pilvipohjaiseen ohjelmaamme. Äänestyksen jälkeen kävijöillä oli mahdollisuus halutessaan tulostaa itselleen kuitti “ostoksistaan”. Kuitissa oli lueteltuna heidän valitsemansa ja äänestämänsä arvot. Äänestysten kokonaistulokset näytettiin myös Value Shop -teoksen yhteydessä olleella näyttötaululla. Vierailijat saattoivat nähdä reaaliaikaisesti, kuinka heidän valintansa vaikuttivat tähän yleiseen mielipiteeseen.
Monilta osin äänestyksen tulokset vastasivat ennakko-odotuksia. Siitä huolimatta äänestys paljasti mielenkiintoisia näkökulmia ja kertoi mm. kävijöiden mielipiteiden voimakkaasta polarisaatiosta joidenkin aiheiden kohdalla ja toi esiin valintoja, joista kaikki kävijät olivat yksimielisiä. Olemme koonneet tähän joitakin kiinnostavimpia Value Shop -teoksen äänestystuloksista: