Kuva: Apaar Tuli, 2020.

Äänestystulokset

HELSINKI DESIGN WEEK
11–13.9.2020

Hiljattain remontoidulla ja uudelleen avatulla Olympiastadionilla järjestetyn Helsinki Design Week 2020 -päänäyttelyn kävijät saivat mahdollisuuden osallistua interaktiiviseen Value Shop -teokseen. Kolmen näyttelypäivän aikana lähes 400 henkilöä tai ryhmää antoi melkein 3 700 ääntä liittyen erilaisiin ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin. Monet näyttelyssä vierailleet tutustuivat teokseen katsellen ja keskustellen käyttämättä varsinaista ääniä rekisteröivää äänestussovellusta. Äänestäneistä kukin kävijä äänesti keskimäärin noin yhdeksää aihetta – tosin yksi innokas kävijä äänesti kaikkia esillä olleita aiheita.

Näyttelyn kävijät saattoivat äänestää verkkosovelluksemme kautta omaa älypuhelintaan käyttäen. Äänestys tapahtui skannaamalla tuotteen etikettiin painettu yksilöllinen QR-koodi – ikäänkuin ostoprosessia imitoiden. Anonyymisti annetut äänet koottiin pilvipohjaiseen ohjelmaamme. Äänestyksen jälkeen kävijöillä oli mahdollisuus halutessaan tulostaa itselleen kuitti ”ostoksistaan”​. Kuitissa oli lueteltuna heidän valitsemansa ja äänestämänsä arvot. Äänestysten kokonaistulokset näytettiin myös Value Shop -teoksen yhteydessä olleella näyttötaululla. Vierailijat saattoivat nähdä reaaliaikaisesti, kuinka heidän valintansa vaikuttivat tähän yleiseen mielipiteeseen.

Monilta osin äänestyksen tulokset vastasivat ennakko-odotuksia. Siitä huolimatta äänestys paljasti mielenkiintoisia näkökulmia ja kertoi mm. kävijöiden mielipiteiden voimakkaasta polarisaatiosta joidenkin aiheiden kohdalla ja toi esiin valintoja, joista kaikki kävijät olivat yksimielisiä. Olemme koonneet tähän joitakin kiinnostavimpia Value Shop -teoksen äänestystuloksista:

Value Shop -teoksen tutustujat äänestämässä ja tutustumalla reaaliaikaisiin äänestystuloksiin.
Kymmenen suosituinta äänestysvalintaa Value Shop:ssa 11–13.9.2020.
Suosituimmat tuotteet – Lakritsi: Mustien elämät ovat tärkeitä (64,5,%) vs. Kaikki elämät ovat tärkeitä (35,4%). Tämä oli myös kolmenneksi eniten mielipiteitä jakanut tuote.
Suosituimmat tuotteet – Beluga linssit: Lisää kulttuurista monimuotoisuutta ympärilleni (96,8%) vs. Vähemmän ulkomaalaisia minun kaupungissani (3,2%).
Suosituimmat tuotteet – Luomumunat: Jokaisella naisella on oikeus aborttiin (98,7%) vs. Abortin pitäisi olla laiton (1,3%).
Vähiten suositut tuotteet – Yrttilikööri: Korkeimmat verot rikkaimmille (66,7%) vs. Matalammat perintö- ja pääomaverot (33,3%).
Vähiten suositut tuotteet – Sriracha-kastike: Pahimmat rikolliset vankilaan loppuelämäksi (72,7%) vs. Pahimmat rikolliset pitää teloittaa (27,3%).
Vähiten suositut tuotteet – Vihreä tee: 5G verkkojen tornit parantavat infrastruktuuria (88%) vs. Pysäyttäkää 5G, koska se levittää syöpää ja Korona-virusta (12%).
Eniten mielipiteitä jakaneet – Smetana: Venäjä on ystävämme (50,6%) vs. NATO suojelee meitä (49,4%).
Eniten mielipiteitä jakaneet – Paahdettu valkosipuli: Tunnelin rakentaminen Tallinnaan yksityisellä rahoituksella (61,9%) vs. Tunnelin rakentaminen Tallinnaan julkisella rahoituksella (38,1,%).
Vahva kannatus – Vuorisuola: Ketkä tahansa toisiaan rakastavat voivat mennä naimisiin keskenään (95,1%) vs. Avioliitto on miehen ja naisen välinen (4,9%).
Vahva kannatus – Viikunahillo: Tasa-arvoiset palkat miehille ja naisille (95,1%) vs. Naisille maksetaan jo reilusti (4,9%).
Vahva kannatus – Sekasalaatti: Terveydenhuolto avoimeksi kaikille (97,9%) vs. Yksityinen terveydenhuolto minun perheelleni (2,1%).
Yksimielisyys – Jäätelö: Ilmastomuutos kaipaa hallituksen toimia (100%) vs. Ilmastonmuutos on huijaus (0%).
Yksimielisyys – Valkoviini: Alkoholia pitäisi saada myydä yksityisissä kaupoissa (100%) vs. Valtion tulee kontrolloida alkoholin myyntiä (0%).